Πέμπτη 16 Αυγούστου 2012

ΒΡΩΜΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ

 αναδημοσίευση απο iskra.gr

ΥΣΤΑΤΟ ΟΠΛΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ Η ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑ, Η ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΗ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ!
Με όπλο τη συκοφαντία, την διαστρέβλωση και την παραπληροφόρηση, η ΝΔ επιχειρεί με επίθεση για πολλοστή φορά στον Π.Λαφαζάνη αλλά και στον ΣΥΡΙΖΑ, για το θέμα της χρεοκοπίας και του ευρώ, να κάνει ευτελή αντιπερισπασμό απέναντι στα αδιέξοδά της.

Η Iskra παραθέτει,για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της,  την συκοφαντική ανακοίνωση του γραφείου τύπου της ΝΔ, την συνέντευξη του Π. Λαφαζάνη και την ανακοίνωση-απάντηση του γραφείου τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΝΔ
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Λαφαζάνης, με σημερινές του δηλώσεις, εύχεται τη χρεοκοπία της χώρας.
Λίγες εβδομάδες πριν, ζητούσε απροκάλυπτα την έξοδό μας από το ευρώ και την Ευρώπη.
Ούτε ο ελληνικός λαός, ούτε η κυβέρνηση θα του κάνουν τη χάρη.
Τέτοιες, όμως, δηλώσεις αποτελούν ντροπή.

Ακολουθεί η συνέντευξη του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Π.Λαφαζάνη, στον ραδιοσταθμό Alpha 989. 
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ
ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, Π. ΛΑΦΑΖΑΝΗ,
ΣΤΟΝ Ρ/Σ ALPHA 9,89 (16/8/2012)
• Ωστόσο κάποιος θα σας έλεγε ότι ελλοχεύει σε μια διαφορετική περίπτωση η χρεωκοπία, η έξοδος από το ευρώ και η επιστροφή στη δραχμή, αν δεν ληφθούν αυτά τα μέτρα.
Κοιτάξτε εδώ υπάρχει μια κινδυνολογία. Εν πάση περιπτώσει, τη χρεοκοπία, την προτείνει σήμερα και το Spiegel, ή χθες αν θυμάμαι καλά, ως μόνη λύση για την Ελλάδα. Η χρεοκοπία, εν γένει - δεν το λέω ως απάντηση στο ελληνικό πρόβλημα, αλλά επειδή τρομοκρατούν με τις λέξεις τον ελληνικό λαό - η χρεωκοπία δεν είναι κάτι το οποίο είναι κατά ανάγκη καταστροφικό σε κάθε περίπτωση. Η χρεωκοπία είναι όπλο των αδύνατων όταν φτάνουν σ' ένα σημείο που δεν μπορούν να αποπληρώσουν τα χρέη τους. Δείτε τι γίνεται καθημερινά στην κοινωνία και την οικονομία. Επομένως, δεν πρέπει να την εμφανίζουμε κι εδώ στην Ελλάδα, ως μπαμπούλα.
• Θα μπορούσε να ήταν διαπραγματευτικό ατού αυτό απέναντι στους εταίρους μας;
Βεβαίως θα μπορούσε να ήταν διαπραγματευτικό ατού και, να πω με σαφήνεια ότι, στο όνομα των τροϊκανών δόσεων, δηλαδή στο όνομα της χρηματοδότησης από την τρόικα, εμείς δεν είμαστε διατεθειμένοι να εφαρμόσουμε το οτιδήποτε και κυρίως δεν είμαστε διατεθειμένοι να συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε τα απαράδεκτα μνημόνια, τα οποία καταστρέφουν την Ελλάδα και δεν επιφέρουν καμία θετική προοπτική στον τόπο...»
• Ωστόσο την ίδια ώρα έχει πέσει στο τραπέζι και νέο κούρεμα, του χρέους, μείωση του ελληνικού χρέους. Αυτό τουλάχιστον μεταδίδει το Reuters, που συνήθως είναι καλά ενημερωμένο ή τέλος πάντων έχει βάσιμες πληροφορίες αρκετές φορές. Πιστεύετε έστω αυτή η εκδοχή μας δίνει μια λύση;
Υπάρχουν κύκλοι, όπως βλέπετε, μέσα στην Ε.Ε, κύκλοι οι οποίοι δεν είναι κατ' ανάγκη αριστεροί, οι οποίοι σκέφτονται ρεαλιστικά, και λένε ότι το χρέος που έχει η Ελλάδα δεν είναι πια βιώσιμο και με κάθε προσπάθεια που γίνεται για να το αποπληρώσει εξοντώνουμε τον ελληνικό λαό, εξοντώνουμε τη χώρα χωρίς να υπάρχει και καμία διέξοδος ούτε για την ίδια ούτε για την Ευρωζώνη. Επίσης, οι ίδιοι κύκλοι κατακρίνουν τις πολιτικές λιτότητας και λένε ότι η λιτότητα αυτή έχει καταστρέψει την ελληνική οικονομία χωρίς αποτέλεσμα. Επίσης, οι ίδιοι κύκλοι λένε ότι αυτό το χρέος πρέπει να το διαγράψουμε εντελώς. Και έχουν βγει πάρα πολλοί σοβαροί οικονομολόγοι, σοβαροί αναλυτές, πολιτικοί, έντυπα πάρα πολλά και έχουν ανακινήσει το θέμα, ακόμα και πολιτικοί από τον ευρωπαϊκό χώρο. Οι μόνοι που δεν τολμάνε να μιλήσουν γι' αυτά είμαστε εδώ στην Ελλάδα.
(για να ακούσετε ολόκληρη την συνέντευξη πατήστε εδώ)

Η ανακοίνωση-απάντηση του γραφείου τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ έχει ως εξής: 

ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΝΔ
Η ΝΔ συνεχίζει τον βρώμικο πόλεμο λάσπης, παραποίησης και παραπληροφόρησης, γιατί είναι το τελευταίο όπλο που έχει μείνει σε ένα κυβερνητικό κόμμα που καταρρέει καταστρέφοντας τη χώρα. Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί, αφού η συγκυβέρνηση συνεχίζει να εφαρμόζει, και μάλιστα με τον πιο σκληρό τρόπο, τις καταστροφικές μνημονιακές συνταγές, οδηγώντας τη χώρα στη χρεοκοπία και στην έξοδο από την ευρωζώνη.
Η λάσπη, η συκοφαντία και η παραπληροφόρηση δεν πείθουν πλέον κανέναν. Ο βασιλιάς είναι γυμνός.

Τετάρτη 15 Αυγούστου 2012

Δήλωση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την επιχείρηση “Ξένιος Δίας”

Δήλωση των:

Ζωής Κωνσταντοπούλου, βουλευτή Α' Αθήνας
Βασιλικής Κατριβάνου, βουλευτή Β΄ Αθήνας
Θοδωρή Δρίτσα, βουλευτή Α' Πειραιά
Κώστα Ζαχαριά, βουλευτή Αρκαδίας
Μαρίας Κανελοπούλου, βουλευτή Αχαϊας
Τάσου Κουράκη, βουλευτή Α' Θεσσαλονίκης
Ηρώς Διώτη, βουλευτή Λάρισας
Χουσεϊν Ζεϊμπέκ, βουλευτής Ξάνθης
Αϊχάν Καραγιουσούφ, βουλευτής Ροδόπης
Αφροδίτης Σταμπουλή, βουλευτή Σερρών
Δημήτρη Κοδέλα, βουλευτή Αργολίδας
Χρήστου Καραγιαννίδη, βουλευτή Δράμας

Εδώ και μία εβδομάδα, υπό την εποπτεία του ίδιου του πρωθυπουργού, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πρωτοφανές πογκρόμ με την κυνική ονομασία “Ξένιος Ζευς”. Χιλιάδες άνθρωποι έχουν προσαχθεί στο σωρό, εκατοντάδες στοιβάζονται σε άθλιες συνθήκες και σε ακατάλληλους χώρους, ενώ υπάρχουν καταγγελίες ότι πολλοί από τους προσαχθέντες έχουν υποστεί ξυλοδαρμό. Την ίδια στιγμή, η ΕΛ.ΑΣ δεν έχει δώσει κανένα στοιχείο για τους κρατούμενους που, βάσει συμβάσεων, δικαιούνται διεθνή προστασία.

Δηλωτικές του “πολιτισμού” που υπερασπίζεται ο κ. Δένδιας με αυτό το πογκρόμ διαρκείας είναι οι εισβολές αστυνομικών σε σπίτια, οι συλλήψεις ανθρώπων διότι “παρακώλυαν την κυκλοφορία των οχημάτων σε φωτεινούς σηματοδότες” (!) και ο στρατιωτικού τύπου αποκλεισμός του Σταθμού Λαρίσης από ΜΑΤ και ΟΠΚΕ, τα ξημερώματα της Πέμπτης. Εξίσου ενδεικτική είναι και η επίθεση του κ. Δένδια στον ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία ο υπουργός διακρίνει τα ανθρώπινα δικαιώματα σε δικαιώματα ελλήνων και δικαιώματα ξένων: στη λογική του, η υπεράσπιση των δικαιωμάτων των μεταναστών είναι ασύμβατη με την ασφάλεια των ελλήνων πολιτών.

Διεθνείς και εγχώριες οργανώσεις με αδιαμφισβήτητο κύρος έχουν ζητήσει τη διακοπή της επιχείρησης, ασκώντας δριμεία κριτική στη “θεωρητική” της βάση, την απαράδεκτη ταύτιση “παράτυπης μετανάστευσης” και εγκληματικότητας, που απηχεί την απεχθή λογική της συλλογικής ενοχοποίησης. Η Διεθνής Αμνηστία καταγγέλλει τη μεταφορά σε αστυνομικά τμήματα μεταναστών που διέθεταν νομιμοποιητικά έγγραφα, ενώ αναφέρει μεταξύ άλλων ότι άνδρας που συνελήφθη το Σάββατο, οδηγήθηκε στην Πέτρου Ράλλη και στοιβάχτηκε σε ένα δωμάτιο με άλλους 170 περίπου συλληφθέντες σε συνθήκες καύσωνα. “Οι συνεχιζόμενες σκούπες με στόχο τους μετανάστες, βασισμένες μόνο και μόνο στην εμφάνισή τους, παραβιάζουν τις διεθνείς συμβάσεις”, επισημαίνει το Human Rights Watch, ενώ το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες τονίζει ότι μέχρι σήμερα η αστυνομία εμποδίζει στην ουσία την πρόσβαση στο άσυλο.

Την ίδια στιγμή, αστυνομικοί και κάτοικοι των περιοχών όπου μεταφέρθηκαν -αιφνιδιαστικά, εν μέσω καύσωνα και χωρίς σχεδιασμό- πολλοί από τους συλληφθέντες, δηλώνουν εξοργισμένοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Θράκη, εκτός από την έλλειψη κατάλληλων χώρων, τα προγράμματα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης έχουν διακοπεί ή πρόκειται να διακοπούν, ενώ η μετατροπή αστυνομικών σχολών σε φυλακές έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από την τοπική αυτοδιοίκηση και τις ενώσεις αστυνομικών. Το μείζον για την κυβέρνηση, ωστόσο, είναι η αποθήκευση ανθρώπων και η εξεύρεση στρατοπέδων για τη φυλάκισή τους.

Μετά και τη συμφωνία με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, για την εθελούσια επιστροφή 7.000 μεταναστών (31.7.2012), η κυβέρνηση “σκουπίζει” περιττούς ανθρώπους από το κέντρο της Αθήνας χάριν της τουριστικής κίνησης, επιχειρώντας να καλύψει έτσι το τεράστιο κενό μεταναστευτικής πολιτικής. Με τη “μέθοδο” αυτή, τα κρατητήρια-κολαστήρια διατηρούνται και πολλαπλασιάζονται, ενώ μένουν αναξιοποίητα εκατομμύρια ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα για την ανέγερση κέντρων πρώτης υποδοχής. Τι είδους ασφάλεια εγγυάται άραγε η μέθοδος αυτή; Στην πραγματικότητα, με το εν εξελίξει πογκρόμ η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί επικοινωνιακά, και με ισχυρές δόσεις “νόμου και τάξης”, την κοινωνική απόγνωση που δημιουργεί η εγκληματική πολιτική του Μνημονίου.

Η ποινικοποίηση της φτώχειας, ο πόλεμος κατά των ξένων φτωχών και ο ρατσισμός δεν αποτελούν εγγύηση για την ασφάλεια των όλο και φτωχότερων ελλήνων. Αν κάτι εγγυώνται, αντίθετα, είναι την περαιτέρω κοινωνική αποσύνθεση, την επιβράβευση της ρατσιστικής βίας, κρατικής και παρακρατικής, και βέβαια το διασυρμό της χώρας μας διεθνώς.
To Γραφείο Τύπου

Πρόταση νόμου για τα υπερχρεωμένα νυκοκυριά

Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε σήμερα την πρόταση νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Στην πρόταση νόμου συμπεριλήφθησαν οι σημαντικές παρατηρήσεις που κατατέθηκαν από φορείς και οργανώσεις που συμμετείχαν στην διαβούλευση που έγινε με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή στις 2-3-2012.
Η πρόταση νόμου  για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών μεταξύ άλλων προβλέπει:

·      Την περικοπή των δόσεων των τοκοχρεολυσίων των δανείων κάθε πολίτη και κάθε νοικοκυριού ώστε να μην ξεπερνούν το 30% του πραγματικού διαθέσιμου (μετά την αφαίρεση φόρων και εισφορών) μηνιαίου εισοδήματός τους, και την απαλλαγή τους από το υπόλοιπο ποσό της δόσης με οριστική διαγραφή του υπολοίπου αυτού σε ετήσια βάση
·      Την αναλογική κατανομή του ανωτέρω διαθεσίμου ποσού, σε περίπτωση συρροής περισσοτέρων δανειακών υποχρεώσεων
·      Την ολική διαγραφή των χρεών των ευπαθών ομάδων, για όσους διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, για τους χρονίως πάσχοντες, για τους ανάπηρους, τους άστεγους, τους υπερήλικες, τους χρονίως άνεργους κ.λπ. συνανθρώπους μας, που αδυνατούν να προσποριστούν τα στοιχειώδη του βίου.
·      Την μερική διαγραφή χρεών σε ποσοστό αντίστοιχο με τη μείωση των εισοδημάτων του κάθε νοικοκυριού κατά τα δυόμισι χρόνια του Μνημονίου.
·      Την απαγόρευση στον πιστωτικό Οργανισμό ή την Εταιρία, προς την οποία έχει εκχωρηθεί η απαίτηση, ή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να καταγγείλουν τη σύμβαση δανείου, να εκδώσουν διαταγές πληρωμής και να προβούν σε οιανδήποτε πράξη αναγκαστικής είσπραξης ή εκτέλεσης των επίδικων απαιτήσεών τους. Ομοίως προβλέπεται η απαγόρευση πραγματοποίησης τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές εταιρίες. Επίσης απαγορεύεται η επιβάρυνση της οφειλής με τόκους υπερημερίας. Για τυχόν παράβαση των παρουσών διατάξεων επιβάλλεται στην Τράπεζα ή στο Ταμείο πρόστιμο ισόποσο με την ετήσια δανειακή απαίτηση.


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Πρότασης Νόμου:

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ
«για την οικονομική ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών».

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ


Η δραματική οικονομική πραγματικότητα, που βιώνει τραυματικά ολόκληρη η κοινωνία, η ραγδαία επιδείνωση των συνθηκών ζωής, η κατακόρυφη αύξηση της ανεργίας και η εν είδει λαίλαπας εξάπλωση της νέας μορφής ανθρωπιστικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα μας, έχει ως αποτέλεσμα την ριζική και εντελώς απρόβλεπτη μεταβολή της οικονομικής κατάστασης και των οικονομικών δυνατοτήτων ενός μεγάλου τμήματος του πληθυσμού, που σήμερα ασφυκτιά υπό την πίεση ληξιπρόθεσμων οφειλών που τα νέα δεδομένα δεν επιτρέπουν την εξυπηρέτησή τους.
Η υπερχρέωση των ελληνικών νοικοκυριών λόγω δανείων από τράπεζες και τραπεζικά ιδρύματα, αλλά και από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, έχει εξελιχθεί σε εκρηκτικό πρόβλημα, με τεράστιες οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα την τελευταία τριετία, κατά την οποία οι βάρβαρες πολιτικές των μνημονιακών κυβερνήσεων έχουν οδηγήσει σε σφαγιασμό των εισοδημάτων εργαζομένων, μικρομεσαίων επαγγελματιών και αγροτών, συνταξιούχων και ανέργων.
Η συνέχιση αυτών των κατεδαφιστικών για τα εισοδήματα και τις θέσεις εργασίας πολιτικών από την τρικομματική κυβέρνηση και οι ανένδοτες κερδοσκοπικές και τοκογλυφικές πρακτικές των τραπεζών οδηγούν σε ακόμη μεγαλύτερη εξαθλίωση, απελπισία και αδιέξοδο τα υπερχρεωμένα μέσω στεγαστικών, επισκευαστικών, καταναλωτικών και άλλων δανείων και πιστωτικών καρτών ή μέσω υπεραναλήψεων νοικοκυριά.
Εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, με μέλη τους άνεργα ή υποαπασχολούμενα, με ελαστικές συνθήκες εργασίας και με περικοπές μισθών/συντάξεων, αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υψηλές δόσεις δανείων -στο πλαίσιο συμβάσεων που είχαν συναφθεί σε άλλες εποχές, υπό άλλες συνθήκες και επί τη βάσει εισοδημάτων που έχουν πια εξανεμισθεί. Οι συνάνθρωποί μας απειλούνται να χάσουν τα σπίτια τους, υφίστανται εκβιασμούς με αυθαίρετες αναλήψεις- παρακρατήσεις από τραπεζικούς λογαριασμούς τους και υποβάλλονται σε διαρκείς οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες. Τελικά τα χρέη διογκώνονται επικίνδυνα χωρίς προοπτική άμεσης και ουσιαστικής διεξόδου, με επιπτώσεις ακόμη και στην ψυχική-σωματική υγεία και στις κοινωνικές σχέσεις των υπερχρεωμένων συνανθρώπων μας.
Επιπλέον, η μη ομαλή ροή εισοδήματος, η συνεχής μείωσή του, καθώς και η σύγχυση στην αγορά εργασίας δεν επιτρέπουν την πρόνοια και τον ορθολογικό σχεδιασμό του μέλλοντος, επιτείνουν το αίσθημα ανασφάλειας και διαταράσσουν την κοινωνική συνοχή. Η φτώχεια και το χαμηλό εισόδημα έχουν συνδεθεί με εξάπλωση της κατάθλιψης σύμφωνα με επίσημες έρευνες, ενώ οι δυσμενείς κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της χώρας επιδρούν στην προσωπική οικονομική ευημερία και κλονίζουν την ψυχική υγεία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης της Τράπεζας της Ελλάδος (15-6-2012), μέσα σε τρία χρόνια τα επισφαλή δάνεια τριπλασιάστηκαν (από 5,8% το 2008 στο 15,9% το τέλος του 2011). Οι καθυστερήσεις μέχρι τις 31/3/2012 είχαν φθάσει στο 17,2% (στεγαστικά) και στο 32% (καταναλωτικά), ενώ συνολικώς τα ποσά των καθυστερημένων δανείων ξεπερνούν ήδη τα 45 δις ευρώ.
Σύμφωνα με τα ίδια επίσημα στοιχεία οι καθυστερήσεις αποπληρωμής δανειακών δόσεων, το πρώτο τρίμηνο 2012, ανέρχονται σε 17,2% για στεγαστικά δάνεια και σε 32% για καταναλωτικά δάνεια με συνολικό ποσό δανείων σε καθυστέρηση άνω των 45 δισ. Προβλέπεται δε ότι την επόμενη διετία θα εκτοξευθούν σε ποσοστά άνω του 45% εξαιτίας της δραματικής μείωσης των εισοδημάτων και της εντεινόμενης ανεργίας.
O νόμος 3869/2010 δεν έλυσε το πρόβλημα. Σε επίπεδο εξωδικαστικής-συμβιβαστικής λύσης η πλειοψηφία των δανειοληπτών δεν είχε καμία τύχη, λόγω άρνησης των Τραπεζών να συμπράξουν σε μια βιώσιμη για τον δανειολήπτη συμφωνία. Έτσι, οι δανειολήπτες εγκαταλείφθηκαν στην αναζήτηση δικαστικής επίλυσης του προβλήματός τους, γεγονός που οδήγησε στην επιβάρυνσή τους με νέα έξοδα, στην επιβάρυνση των δικαστηρίων με νέες υποθέσεις και στην παράταση της εκκρεμότητας και της αγωνίας, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών και μακρινών δικασίμων.
Ο νόμος 3869/2010 αφορούσε τη ρύθμιση χρεών (καταναλωτικά, στεγαστικά δάνεια κ.λπ.) φυσικών προσώπων, εφόσον έχει προηγηθεί, υποχρεωτικά, προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού. Στο σκέλος του εξωδικαστικού συμβιβασμού τα υπερχρεωμένα φυσικά πρόσωπα συνάντησαν κυρίως απροθυμία-αδιαφορία των τραπεζών μέσω διαφόρων αποτρεπτικών ή παρελκυστικών πρακτικών, (ζητούν πληθώρα δικαιολογητικών, εγγυητές και νέες εμπράγματες ασφάλειες, προχωρούν αυτεπάγγελτα σε προσημειώσεις ακινήτων, ακόμη και για οφειλές 7.000-10.000 ευρώ, προτείνουν προγράμματα με επιτόκια άνω του 10% ή αιώνιες δόσεις, αυξάνουν στην επαναδιαπραγμάτευση τα επιτόκια έως και 3%).
Επίσης οι τράπεζες ακολουθούν επιθετικές πρακτικές, εκδίδουν διαταγές πληρωμής ή καταγγέλλουν εξώδικα τις συμβάσεις ή κοινοποιούν κατασχετήρια και ενοχλούν καθημερινά τους υπερχρεωμένους μέσω εισπρακτικών εταιρειών.
Η δικαστική προσφυγή και η άμυνα εναντίον όλων αυτών των πρακτικών είναι πολυδάπανη για τον υπερχρεωμένο δανειολήπτη και η διαδικασία μακρόχρονη, με αποτέλεσμα πάμπολλοι ευρισκόμενοι σε αδυναμία συνάνθρωποί μας να στερούνται την ένδικη προστασία, αφού αδυνατούν να καλύψουν τα έξοδα αυτά.
Οι νέες συνθήκες επιβάλλουν μία νέα «σεισάχθεια», δηλαδή την νομοθετική αντιμετώπιση του επιτακτικού προβλήματος των οφειλών των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, φυσικών προσώπων και οικογενειών, από στεγαστικά, επισκευαστικά, καταναλωτικά και προσωπικά δάνεια, από υπόλοιπα πιστωτικών καρτών και υπεραναλήψεις λογαριασμών, οφειλών που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν λόγω μείωσης του εισοδήματος, απόλυσης από την εργασία ή ανυπαρξίας άλλων εισοδημάτων από περιουσιακά-οικογενειακά στοιχεία. Αυτό ισχύει στο μέγιστο βαθμό για εκείνους τους συνανθρώπους μας που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Εξάλλου, η ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών γίνεται με δάνεια των πολιτών και περιλαμβάνει ακόμη και τις επισφαλείς απαιτήσεις που προέρχονται από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των πολιτών και των οικογενειών τους.
Ως εκ τούτου, μια αντίστοιχη διαδικασία μερικής ή ολικής απαλλαγής των πολιτών από τα χρέη («Σεισάχθεια») πρέπει να τεθεί κατεπειγόντως σε εφαρμογή, για την ανακούφιση της ζωής εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων και οικογενειών.
Η παρούσα πρόταση νόμου επιτρέπει τη λελογισμένη πληρωμή των δόσεων δανείων μέχρι του σημείου να μην απειλείται η ζωή, η υγεία, η κοινωνική υπόσταση, η αξιοπρεπής διαβίωση των οφειλετών και απαλλάσσει πλήρως από τις δανειακές υποχρεώσεις τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, που έχουν απολέσει τη δυνατότητα προσπορισμού εισοδήματος.
Η πρόταση νόμου για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, για την κατάθεση της οποίας είχε δεσμευτεί προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, προβλέπει μεταξύ άλλων:

·         Την περικοπή των δόσεων των τοκοχρεολυσίων των δανείων κάθε πολίτη και κάθε νοικοκυριού ώστε να μην ξεπερνούν το 30% του πραγματικού διαθέσιμου (μετά την αφαίρεση φόρων και εισφορών) μηνιαίου εισοδήματός τους, και την απαλλαγή τους από το υπόλοιπο ποσό της δόσης με οριστική διαγραφή του υπολοίπου αυτού σε ετήσια βάση
·         Την αναλογική κατανομή του ανωτέρω διαθεσίμου ποσού, σε περίπτωση συρροής περισσοτέρων δανειακών υποχρεώσεων
Παράδειγμα : Ετήσιο καθαρό εισόδημα 30.000 € Διαθέσιμο ποσό για μηνιαία αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων = 30.000 / 12 Χ 30% = 750 €
Μηνιαίες δανειακές υποχρεώσεις : 1η 300 €, 2η 500 € 4η 200 €  και για οποιαδήποτε τράπεζα οργανισμό ή εταιρία.
Με τα δεδομένα αυτά θα αποπληρωθεί για την 1η δόση 225 €, για τη 2η δόση 375 € και για την 3η δόση 150 € και θα διαγραφούν για την 1η δόση 300 – 225 = 75 € για τη 2η δόση 500 – 375 = 125 € και για την 3η δόση 200 – 150 € = 50 € Συνολικά θα διαγραφούν μηνιαίες δανειακές απαιτήσεις 75 + 125 +50 = 250 € και ετήσιες 3000 €.

·         Την ολική διαγραφή των χρεών των ευπαθών ομάδων, για όσους διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, για τους χρονίως πάσχοντες, για τους ανάπηρους, τους άστεγους, τους υπερήλικες, τους χρονίως άνεργους κ.λπ. συνανθρώπους μας, που αδυνατούν να προσποριστούν τα στοιχειώδη του βίου.

·         Την μερική διαγραφή χρεών σε ποσοστό αντίστοιχο με τη μείωση των εισοδημάτων του κάθε νοικοκυριού κατά τα δυόμισι χρόνια του Μνημονίου.
·         Την απαγόρευση στον πιστωτικό Οργανισμό ή την Εταιρία, προς την οποία έχει εκχωρηθεί η απαίτηση, ή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να καταγγείλουν τη σύμβαση δανείου, να εκδώσουν διαταγές πληρωμής και να προβούν σε οιανδήποτε πράξη αναγκαστικής είσπραξης ή εκτέλεσης των επίδικων απαιτήσεών τους. Ομοίως προβλέπεται η απαγόρευση πραγματοποίησης τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές εταιρίες. Επίσης απαγορεύεται η επιβάρυνση της οφειλής με τόκους υπερημερίας. Για τυχόν παράβαση των παρουσών διατάξεων επιβάλλεται στην Τράπεζα ή στο Ταμείο πρόστιμο ισόποσο με την ετήσια δανειακή απαίτηση.
Οι ανωτέρω ρυθμίσεις είναι υποχρεωτικές για τις Τράπεζες, Τραπεζικούς Οργανισμούς, Τραπεζικές Εταιρίες ή Χρηματοπιστωτικές Εταιρίες Ανάληψης Είσπραξης Χρεών και για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, που οφείλουν να προβαίνουν αυτεπαγγέλτως και αμελλητί στη σχετική ρύθμιση και μερική διαγραφή για φυσικά πρόσωπα που έχουν ήδη καταθέσει σχετικές αιτήσεις κατά τη διαδικασία του Ν. 3869/2010 και οι οποίες δεν έχουν συμβιβασθεί εξωδικαστικά. Επίσης οφείλουν να καταχωρίζουν αμελλητί τις σχετικές νέες, δυνάμει του παρόντος νόμου, αιτήσεις των δανειοληπτών, πρωτοκολλώντας τες με την παράδοσή τους και να χορηγούν βεβαίωση κατάθεσης της σχετικής αίτησης.
Με Υπουργική Απόφαση δύνανται να ενταχθούν στην ανωτέρω ρύθμιση ή να αποκτήσουν δυνατότητα μεγαλύτερης περικοπής δόσης και άλλες κατηγορίες πολιτών και οικογενειών, σύμφωνα με τις κοινωνικές συνθήκες και ανάγκες (π.χ. τρίτεκνες- πολύτεκνες οικογένειες).

Με αυτές τις ρυθμίσεις αυξάνεται το διαθέσιμο εισόδημα και η ικανότητα καταναλωτικής δαπάνης των νοικοκυριών, αιμοδοτούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καταπολεμάται η ύφεση στην οικονομία αλλά και εξυγιαίνεται το χαρτοφυλάκιο των τραπεζών. Κυρίως περιορίζονται οι συνέπειες της βαθιάς ανθρωπιστικής κρίσης που επιδεινώνεται με τη ραγδαία και αδυσώπητη κατεδάφιση του Κοινωνικού Κράτους, που οι πολιτικές του Μνημονίου υπαγορεύουν. Και, τέλος, μέσω της υποχρεωτικής για τις Τράπεζες διαγραφής, επιτυγχάνεται κοινωνική δικαιοσύνη, αφού σταματά να μετακυλίεται η διαδικασία στους ώμους των δανειοληπτών και να παραπέμπονται αυτοί σε χρονοβόρες δικαστικές διαδικασίες.

Το κείμενο της πρότασης Νόμου έχει ως εξής:


ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

«Για την οικονομική ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών»


Άρθρο 1
α. Από 1-1-2012, θεσπίζεται υποχρεωτική νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία, για όλα ανεξαιρέτως τα φυσικά πρόσωπα- δανειολήπτες στεγαστικών, επισκευαστικών, προσωπικών και καταναλωτικών δανείων, τους οφειλέτες πιστωτικών καρτών και τους καταθέτες που έχουν προβεί σε υπεραναλήψεις, η μηνιαία καταβολή δόσεων σε Τραπεζικό Οργανισμό, Τραπεζική Εταιρία ή Χρηματοπιστωτική Εταιρία Ανάληψης Είσπραξης Χρεών κατόπιν εκχώρησης, ή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τροποποιείται ως εξής:
1) διαγράφονται οι ετήσιες δανειακές- χρεωστικές οφειλές, αναλογικώς και συστοίχως προς την αντίστοιχη μείωση των αποδοχών του οφειλέτη, από  1-1-2010 και εντεύθεν. Εξαιρούνται της παρούσης προβλέψεως περιπτώσεις εξαιρετικά υψηλών εισοδημάτων, που και μετά την μείωσή τους, εξακολουθούν να παραμένουν αδιαμφισβήτητα εξαιρετικά υψηλά και υπερκαλύπτουν εις πολλαπλούν τις ανάγκες αξιοπρεπούς διαβίωσης του δανειολήπτη και της οικογένειάς του σε περίπτωση καταβολής ολόκληρης της αρχικής δόσης.
2) επιπλέον της άνω διαγραφής, η μηνιαία δόση  δεν μπορεί να υπερβαίνει, συνολικά, το 30% του μηνιαίως διαθέσιμου καθαρού ατομικού ή οικογενειακού εισοδήματος, μετά την αφαίρεση φόρων και εισφορών, όπως αυτό προκύπτει από τα  εκκαθαριστικά σημειώματα της εφορίας του προηγουμένου έτους, καθώς επίσης και από κάθε τυχόν νέο στοιχείο, όπως καταγγελία σύμβασης, άτυπη απόλυση λόγω οικονομικής κρίσης, σοβαρή ασθένεια.
-τέλος, η καταβολή μηνιαίας δόσης δεν μπορεί να περιάγει τον δανειολήπτη κάτω του ορίου της φτώχειας και, σε τυχόν τέτοια περίπτωση, γίνεται επίσης αναλογική περικοπή της δόσης και διαγραφή της υπόλοιπης οφειλής
Η ρύθμιση είναι υποχρεωτική για τις Τράπεζες, Τραπεζικούς Οργανισμούς, Τραπεζικές Εταιρίες ή Χρηματοπιστωτικές Εταιρίες Ανάληψης Είσπραξης Χρεών και για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, που οφείλουν να προβούν αυτεπαγγέλτως και αμελλητί στη σχετική ρύθμιση και μερική διαγραφή για φυσικά πρόσωπα που έχουν καταθέσει σχετικές αιτήσεις κατά τη διαδικασία του Ν. 3869/2010 και οι οποίες δεν έχουν συμβιβασθεί εξωδικαστικά. Επίσης οφείλουν να καταχωρίζουν αμελλητί τις σχετικές νέες, δυνάμει του παρόντος νόμου, αιτήσεις των δανειοληπτών, πρωτοκολλώντας τες με την παράδοσή τους και να χορηγούν βεβαίωση κατάθεσης της σχετικής αίτησης.

Προς διεκπεραίωση της αίτησής τους, οι αιτούντες δανειολήπτες υποχρεούνται να προσκομίζουν όλα τα στοιχεία εισοδήματος και περιουσίας τους (εκκαθαριστικό σημείωμα, κατάσταση περιουσίας και κάθε είδους εισοδημάτων του φυσικού προσώπου ή της οικογενείας, υπεύθυνη δήλωση για την ορθότητα και πληρότητα των σχετικών στοιχείων), προκειμένου να υπολογίζονται τα διαθέσιμα εισοδήματα για την αποπληρωμή του χρέους. Αν δεν υπάρχουν εκκαθαριστικά σημειώματα της Εφορίας, είτε επειδή ο δανειολήπτης δεν είχε υποχρέωση υποβολής δήλωσης είτε επειδή δεν είχε δηλωθεί κανένα εισόδημα, θα χρησιμοποιούνται τα αποδεικτικά εισοδήματος που τυχόν έχει ο/οι  τραπεζικός/οι οργανισμός/οι  που ενέκρινε/αν το/τα δάνειο/α και είχε καταθέσει ο ίδιος ο δανειολήπτης με την υποβολή της αίτησης για χρηματοδότηση.

Τότε μόνον επιτρέπεται η μη εφαρμογή των ευνοϊκών διατάξεων του παρόντος νόμου, όταν από το σύνολο της κινητής και ακίνητης περιουσίας και του τρόπου διαβίωσης του οφειλέτη, προκύπτει βεβαιότητα ότι αυτός έχει υψηλά και αδήλωτα εισοδήματα.

Σε περίπτωση αδικαιολόγητης και παράνομης άρνησης εκ μέρους της Τράπεζας, Οργανισμού, Εταιρίας, Ταμείου να προβεί στην ανωτέρω ρύθμιση, ιδρύεται δικαίωμα αποζημίωσης εκ μέρους του αιτούντος και επιβάλλεται στην Τράπεζα, Οργανισμό, Ταμείο πρόστιμο ισόποσο με την ετήσια δανειακή απαίτηση. Το ίδιο ισχύει σε περίπτωση αυθαίρετης παρακράτησης δόσης δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

β. Ο προσδιορισμός του άνω ποσοστού γίνεται σε ετήσια βάση (σύμφωνα με το εκκαθαριστικό σημείωμα του προηγούμενου έτους). Μετά την πάροδο του έτους ρύθμισης, έκαστο μέρος της δανειακής σύμβασης δύναται να ζητήσει αναθεώρηση του άνω ποσού, στη βάση της μεταβολής του δηλωθέντος εισοδήματος του δανειολήπτη, όπως προκύπτει από το εκκαθαριστικό σημείωμα της οικείας ΔΟΥ, ή από τα άλλα δικαιολογητικά, όπως περιγράφονται ανωτέρω.

γ. O προσδιορισμός του 30 % του μηνιαίου εισοδήματος θα γίνεται με τον εξής τύπο : Καθαρό εισόδημα με βάση το εκκαθαριστικό της εφορίας του προηγουμένου έτους (μετά την αφαίρεση των φόρων και εισφορών) διά 12 (μήνες) επί 30 %.  Το ποσό αυτό θα αποτελεί το διαθέσιμο μηνιαίο για την αποπληρωμή δανειακών υποχρεώσεων και θα κατανέμεται σύμμετρα ανά δάνειο (δανειακή σύμβαση).

Η αναθεώρηση του ποσού γίνεται από Τριμελή Επιτροπή που συγκροτείται από: 1) Έναν εκπρόσωπο του Δικηγορικού Συλλόγου του τόπου κατοικίας του δανειολήπτη 2) Έναν εκπρόσωπο των δανειοληπτών 3) Έναν εκπρόσωπο της Τράπεζας, της Εταιρίας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, ανάλογα με την περίπτωση. Τα μέλη της Επιτροπής ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης. Κατά της απόφασης της Επιτροπής επιτρέπεται προσφυγή στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο, κατά τη διαδικασία που ορίζεται στο Ν. 3869/2010

δ. Για τα ως άνω φυσικά πρόσωπα, το ετήσιο χρεωστικό υπόλοιπο των δόσεων (μετά την αφαίρεση του 30%), διαγράφεται από το τραπεζικό χαρτοφυλάκιο και παύει να οφείλεται

ε. Σε περίπτωση συρροής δανείων σε περισσότερες από μία Τράπεζες ή Οργανισμούς ή Εταιρίες, η διαδικασία χωρεί αναλογικά με αντίστοιχη μείωση των συρρεόντων δανείων και προσδιορισμό της δόσης στο ως άνω ποσοστό (30% του συνολικού εισοδήματος),

στ. Αντίστοιχη θα είναι η διαδικασία στις περιπτώσεις αδυναμίας πληρωμής του αρχικού οφειλέτη, για τους εγγυητές των αντιστοίχων δανείων, για τους οποίους θα εφαρμόζεται ανάλογα η ανωτέρω ρύθμιση

ζ. Επί τυχόν αδυναμίας υπολογισμού του μηνιαίου εισοδήματος λόγω ανυπαρξίας εκκαθαριστικών σημειωμάτων της Εφορίας, ή σε περίπτωση αμφισβήτησης, ο προσδιορισμός του 30 % του εισοδήματος θα γίνεται με δικαστική απόφαση από την Τριμελή Επιτροπή του στοιχείου γ’ του παρόντος άρθρου. Κατά της απόφασης της Επιτροπής επιτρέπεται προσφυγή στο αρμόδιο Ειρηνοδικείο κατά τη διαδικασία του Ν. 3869/2010

Άρθρο 2
Ρύθμιση χρεών- απαγόρευση πράξεων επίσπευσης και αναγκαστικής εκτέλεσης

α. Μετά την έναρξη της διαδικασίας του παρόντος νόμου, που γίνεται:
α) ως προς τις ήδη κατατεθείσες αιτήσεις, από την δημοσίευσή του,
β) ως προς τις νέες αιτήσεις για ένταξη στο νόμο, με την κατάθεσή τους στην Τράπεζα, η οποία εκδίδει σχετική βεβαίωση,
ο πιστωτικός Οργανισμός ή η Εταιρία, προς την οποία έχει εκχωρηθεί η απαίτηση, ή το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων απαγορεύεται να καταγγείλουν τη σύμβαση δανείου, να εκδώσουν διαταγές πληρωμής και να προβούν σε οιανδήποτε πράξη αναγκαστικής είσπραξης ή εκτέλεσης των επίδικων απαιτήσεών τους. Ομοίως απαγορεύεται η πραγματοποίηση τηλεφωνικών οχλήσεων από εισπρακτικές εταιρίες. Επίσης απαγορεύεται να επιβαρυνθεί η οφειλή με τόκους υπερημερίας. Τέλος, απαγορεύεται η παρακράτηση της δόσης από τον μισθό του δανειολήπτη. Για τυχόν παράβαση των παρουσών διατάξεων επιβάλλεται πρόστιμο ισόποσο με την ετήσια δανειακή απαίτηση. Πρόστιμο επίσης επιβάλλεται στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται δόλος της Τράπεζας στην υπερχρέωση του δανειολήπτη.

β.Το επιτόκιο των στεγαστικών, καταναλωτικών και προσωπικών δανείων διατηρείται μέχρι την αποπληρωμή του χρέους, που ρυθμίζεται κατά την παρούσα διαδικασία, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το νόμιμο δικαιοπρακτικό επιτόκιο, απαγορευομένης κάθε μονομερούς αύξησής του καθώς και κάθε περαιτέρω αναζήτησης επιπρόσθετων εμπραγμάτων ασφαλειών.
Σε κάθε περίπτωση ρύθμισης χρεών, το νέο συμφωνηθέν επιτόκιο δεν δύναται να είναι  μεγαλύτερο του αρχικώς ορισθέντος με τη δανειακή σύμβαση.

Άρθρο 3
Προστασία πολιτών που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας και ευπαθών ομάδων- συνολική διαγραφή χρεών

α. Με την ίδια διαδικασία και κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, δύναται να αποφασισθεί η αναστολή πληρωμής οποιουδήποτε ποσού χρέους προς κάθε είδους Τραπεζικό Οργανισμό, Τραπεζική Εταιρία ή Χρηματοπιστωτική Εταιρία Ανάληψης Είσπραξης Χρεών, για κάθε φυσικό πρόσωπο-δανειολήπτη στεγαστικού, καταναλωτικού ή προσωπικού δανείου, που έχει αποδεδειγμένα ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας, όπως αρμοδίως καθορίζεται.  Στην περίπτωση αυτή θα διαγράφεται οριστικά ολόκληρη η συνολική ετήσια δανειακή υποχρέωση του δανειολήπτη.
Εάν το ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα του δανειολήπτη είναι κάτω από το όριο της φτώχειας επί πέντε (5) συναπτά έτη, με την ίδια διαδικασία, και μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου αποφασίζεται η συνολική διαγραφή των χρεών του προς τα άνω πιστωτικά ιδρύματα. Το αυτό ισχύει και για φυσικά πρόσωπα με χρόνια ανίατη ασθένεια ή οριστική αναπηρία άνω του 67%, που αποδεικνύονται από αποφάσεις των αρμοδίων Επιτροπών ή πιστοποιητικών δημοσιών φορέων, κατά την κείμενη διαδικασία. Επίσης, η ίδια δυνατότητα προβλέπεται και για πρόσωπα που έχουν συμπληρώσει το 75ο έτος της ηλικίας τους, υπό τις οριζόμενες ανωτέρω προυποθέσεις και εξαιρέσεις.
Με Υπουργική Απόφαση δύνανται να ενταχθούν στην ανωτέρω ρύθμιση ή να αποκτήσουν δυνατότητα μεγαλύτερης περικοπής δόσης και άλλες κατηγορίες πολιτών και οικογενειών, σύμφωνα με τις κοινωνικές συνθήκες και ανάγκες.

Άρθρο 4
Τελική διάταξη

Καταργούνται οι διατάξεις του Ν. 3869/2010 που προσκρούουν στις διατάξεις του παρόντος νόμου, ενώ διατηρούνται σε ισχύ όσες διατάξεις δεν θίγονται από τις διατάξεις του παρόντος. Εν αμφιβολία και σε περίπτωση ερμηνευτικής δυσχέρειας, εφαρμόζεται πάντοτε η ευνοϊκότερη για τον δανειολήπτη διάταξη

ΚΚΕ: ΚΑΤΙ ΠΑΕΙ ΝΑ ΠΕΙ, ΜΑ ΔΕΝ ΤΟ OΛΟΚΛΗΡΩΝΕΙ!

 *Αναδημοσίευση απο Iskra.gr

Του ΆΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ*

Δεν ξέρουμε αν πέφτουμε τόσο πολύ έξω αλλά ξεφυλλίζοντας τους τελευταίους «Ριζοσπάστες» διαπιστώνουμε μια πρόοδο!
Έχουν περιοριστεί κάπως οι αυθαίρετες επιθέσεις στον ΣΥΡΙΖΑ και γίνεται μια προσπάθεια, μάλλον, ρεαλιστικότερης επανατοποθέτησης της πολιτικής του ΚΚΕ!
Στο βαθμό που είναι έτσι τα πράγματα, χαιρετίζουμε αυτά τα μικρά βήματα, όσο δειλά και ανεπαρκή και αν μοιάζουν. Σχολιάζουμε θετικά, ως προς τη λογική τους, τα τελευταία πρωτοσέλιδα του «Ριζοσπάστη», που φέρνουν ως τίτλο: «Αποδέσμευση από την ΕΕ – μονομερής διαγραφή του χρέους, η μόνη φιλολαϊκή διέξοδος» (βλ. Κυριακάτικος Ριζοσπάστης στις 5/8).


Είναι μάλλον η πρώτη φορά (ή από τις πρώτες φορές) που τίθενται άμεσοι στόχοι, οι οποίοι θεωρούνται ως βάση για μια φιλολαϊκή διέξοδο, χωρίς να συνυφαίνονται απόλυτα με τη λεγόμενη, κατά ΚΚΕ, «λαϊκή εξουσία», η οποία με τη σειρά της περισσότερο παραπέμπει στο «σοσιαλισμό».
Στο άρθρο με την υπογραφή  Ι. (το οποίο νομίζω ότι έχει καθοδηγητική σημασία), που συνοδεύει τον προαναφερόμενο πρωτοσέλιδο τίτλο, νομίζουμε ότι γίνονται ακόμα περισσότερα βήματα.
Ο συντάκτης του κειμένου για πρώτη φορά θεωρεί την κατάργηση του μνημονίου ΑΦΕΤΗΡΙΑ για να αντιμετωπιστούν τα λαϊκά προβλήματα και αυτό σε διάσταση με το παρελθόν όταν ο αντιμνημονιακός λόγος και η ακύρωση των μνημονίων θεωρείτο, περίπου, αποπροσανατολιστική μονομέρεια ή σε κάθε περίπτωση απόπειρα να αποκρυφτεί το πραγματικό δίλλημα που αντιμετωπίζει ο λαός!
Παραθέτουμε επί λέξει ένα ενδιαφέρον απόσπασμα από το άρθρο του I. στον Κυριακάτικο Ριζοσπάστη.
«Αυτή τη στιγμή στην απόλυτη επικαιρότητα βρίσκεται η πρόταση του ΚΚΕ, το σχέδιο νόμου που έχει καταθέσει στη Βουλή, για την κατάργηση των μνημονίων, των εφαρμοστικών νόμων και των δανειακών συμβάσεων που ψήφισαν στη Βουλή η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αρχικά και η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - ΝΔ στη συνέχεια με την ευθύνη που αναλογεί και στο ΛΑ.Ο.Σ. Αυτό αποτελεί αφετηρία για να αντιμετωπίσει ο λαός όλους τους ποικιλώνυμους εκβιασμούς και το πραγματικό πρόβλημα που βρίσκεται μπροστά του: Η απόλυτη χρεοκοπία
Νομίζω ότι όλοι στη ριζοσπαστική Αριστερά θα μπορούσαν να συνυπογράψουν αυτή την εκτίμηση και όλοι μαζί θα μπορούσαν όχι μόνο να ψηφίσουν την αντιμνημονιακή πρόταση νόμου του ΚΚΕ αλλά και να δράσουν από κοινού για την κατάργηση των μνημονίων και των μνημονιακών νόμων, πράγμα που μόνο με την ανάδειξη μια κυβέρνησης της συμπαραταγμένης Αριστεράς μπορεί να γίνει πράξη!
Την ίδια ώρα, όμως, που πολύ σωστά ο αρθογράφος Ι. του Κυριακάτικου Ριζοσπάστη, γράφει τα παραπάνω αλλά και άλλα θετικά και συναφή, την ίδια ώρα, προκειμένου να κρατήσει την επαφή με την «επικρατούσα» (;) γραμμή, θολώνει τους άμεσους και μεταβατικούς στόχους συνδέοντας τους, δια περίεργων λεκτικών ακροβατισμών, περίπου άμεσα με την «λαϊκή εξουσία».
Ιδού κατά γράμμα ο λεκτικός αχταρμάς προς κρίση των αναγνωστών μας από το άρθρο του Ι.
«Το ΚΚΕ υπογραμμίζει ότι η διέξοδος για το λαό βρίσκεται στη γραμμή κατάργησης των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων, της μονομερούς διαγραφής του χρέους, στην αποδέσμευση από την ΕΕ, με εργατική, λαϊκή εξουσία, με το λαό ιδιοκτήτη του πλούτου που παράγει, για να αξιοποιηθούν σχεδιασμένα οι μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας μας, να ικανοποιηθούν οι λαϊκές ανάγκες
Τι θέλει να πει λοιπόν το απόσπασμα; Ότι η κατάργηση του μνημονίου θα γίνει μόνο με λαϊκή εξουσία, δηλαδή, περίπου με σοσιαλισμό; Το ίδιο και η μονομερής διαγραφή του χρέους και η αποδέσμευση από την ΕΕ; Θα υλοποιηθούν μόνο με «λαϊκή εξουσία» ή μόνον τότε θα έχουν προοδευτικό νόημα;
Δεν υπάρχουν αντιμνημονιακοί στόχοι, μεταβατικοί προοδευτικοί μετασχηματισμοί και μεταβατικά ριζοσπαστικά προγράμματα, που ανοίγουν δρόμους με αντικαπιταλιστικό και σοσιαλιστικό ορίζοντα;
Είναι σε σημαντικό βαθμό σωστή, αν και μονόπλευρη, η κριτική που γίνεται συχνά στο ΣΥΡΙΖΑ από αριστερά, για αοριστία, υπεκφυγές, σύγχυση και παλινωδίες. Ιδιαίτερα η κριτική που αφορά στη δογματική εμμονή του κυρίαρχου μπλοκ του ΣΥΡΙΖΑ στο ευρώ.
Από την άλλη, όμως, η απάντηση στον ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να είναι η απογείωση από τα καυτά προβλήματα επιβίωσης του σήμερα και η εκτόξευση σε μια λογική η οποία κλίνει τον «αντικαπιταλισμό» και τη «λαϊκή εξουσία» σε όλους τους τόνους και παραπέμπει τα πάντα στην «επίτευξη» τους;
Πως όμως μπορεί να υπάρξει σοσιαλιστική προοπτική χωρίς άμεσους και ενδιάμεσους στόχους και προγράμματα μετάβασης, ικανά να συσπειρώνουν και να συγκροτούν μεγάλα ηγεμονικά κοινωνικά μπλοκ και μεγάλες κοινωνικές πλειοψηφίες;
Η πορεία προς το σοσιαλισμό μπορεί και πρέπει να μην είναι πορεία μέσα από διαχωρισμένα και αυτόνομα στάδια! Θα είναι όμως μια πορεία επαναστατικής, στην ουσία, μετάβασης με μεγάλες ρήξεις και ανατροπές που θα διαμορφώνουν σταδιακά τους όρους για νέα σοσιαλιστικά πειράματα κοινωνικοποίησης των παραγωγικών μέσων, βαθύτατης δημοκρατίας και συμμετοχής και νέων στόχων δυναμικής ανάπτυξης μακριά από στενά ανταγωνιστικές, μονόπλευρα ποσοτικές και αντιπεριβαλλοντικές πρακτικές.
Ας ανοίξουμε πρακτικά αυτή τη συζήτηση, θέτοντας τολμηρά μπροστά μας την πρόκληση για μια άμεση στροφή προς τα αριστερά της χώρας, τώρα και όχι στο απώτατο μέλλον όταν και εφόσον ωριμάσουν κάποιες προϋποθέσεις, οι οποίες, όπως τις φαντάζονται κάποιοι δεν θα υπάρξουν ποτέ!

Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012